2.10.15

Fredagsfikat!

_MG_9783

Hej hej fredag! Solen skiner och vinden blåser friskt. Jag har spenderat hela dagen på universitetet och sitter nu i mjukisbyxor och äter en bit av kakan på bilden. Så fort jag kommer in genom dörren ryker byxorna och ett par pyjamasbrallor eller fladdriga shorts åker på. Hatar att sitta i soffa med jeans. Men det är inte mina byxvanor jag ville göra ett inlägg om utan nämligen det som är ätbart. Närmare bestämt, denna fredag, ett bakverk. Så tänkte jag att jag varje fredag ska visa upp något ätbart. Inte för att jag är någon mästerkock eller hittar på egna recept. Utan snarare för att börja använda kameran mer och faktiskt ha något att använda bilderna till. Sen så tror jag att denna plan, att varje fredag visa upp något gott, kommer få mig att börja laga godare mat. Det blir så lätt att fastna i korv och makaroner varje dag träsket.

Kakan på bilden bakade jag igår när sötsuget var något enormt. Denna är mitt säkra kort då den alltid blir god och jag i princip varje dag har ingredienserna hemma.

_MG_9791

Du behöver:
▹ 100 g smör
▹ 2 dl socker
▹ 4 dl mjöl
▹ 2 tsk bakpulver
▹ 1 tsk kardemumma
▹ 1,5 dl mjölk

Till fyllningen har du:
▹ 2 äpplen
▹ 2 msk socker
▹ 1 msk kanel

Sätt ugnen på 175°c.
Helt enkelt så rör man ihop alla ingredienser till kakan och häller ned i en smörad form. Använd rumsvarmt smör eller värm på den några sekunder i micron. Sedan skalar en och skär äpplena i tunna klyftor och rör runt dessa i sockret och kanelen. Ploppa ner äppelbitarna i kakan. Gärna så tajt som möjligt. Jag tycker nu i efterhand att jag borde klämt ner lite mer äpplen för jag vill få äpple med i varje tugga hehe.

Grädda i nedre delen av ugnen i 45 min. Ät upp halva kakan på en sittning :)

_MG_9804 _MG_9829

Så en bild på mig med för ovanlighetens skull med ett leende som inte riiiktigt nådde ögonen. Nåja, får öva på kamera smilet! Detta är som sagt en väldigt enkel kaka men är så fantastisk just därför. En riktig falla tillbaka på kaka.

4 kommentarer:

  1. Nämen! ser du ut sååå! superfin ju! mer egobilder tycker jag :D och mer bakande, haha! så gott <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe japp så ser jag ut! Får blir bättre på det där ;)

      Radera
  2. Men åh, så gott! Blev jättesugen på att baka något nu ju :)

    SvaraRadera