30.9.15

Vandring i Stockholm: Sörmlandsleden

Sörmlandsleden är en 100 mil lång vandringsled som börjar vid Stockholms södra förort. Den enda dagen på hela september där både jag och Johan var lediga (tjoho) bestämde vi oss för att prova på etapp 1 av denna led. Vi hade tur med vädret och packade ner smörgås, vatten, kamera och en extra tjocktröja i väskan. Måste bara inflika att det känns lite halvskumt att kalla det för "vandring" när man egentligen bara går i skogen. När jag tänker på vandring så ser jag berg och lite längre etapper framför mig. Men då det kallas för vandring på Sörmlandsledens hemsida så kör jag på det!

I skogen I skogen
Denna etapp är bara 8km lång och kändes som en riktig semester jämfört med de 15km vi gick när det var Roslagsleden (<-- psst länk till det inlägget om man är sugen på att läsa) som var på tapeten.
I skogen I skogen I skogen I skogen
Jag tyckte det var väldigt fin natur längst denna led. Mycket mindre upptrampad och orörd än Roslagsledens första etapp. Det var dock ganska mycket skolbarn ute och idrottade lite här och var så det kändes inte riktigt som att man *kom bort från vardagen*. Men jag tycker ju skolbarn är urbäst så för mig gjorde det ingenting! Speciellt inte när de har målat med blåbär i ansiktet och frågar efter vägen :') Eller när de förklarar att blåbär är deras favorit bär för att dom är blåa :''')


2 kommentarer:

  1. Åh vad fint tips med detta och Roslagsleden, tack! Jag har dölängtat efter att komma ut och knata igen efter att vi fjällvandrade i somras och inte ens tänkt på att det kan finnas lokala spår. Bokar in ett datum för detta direkt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ut och gå! Hoppas du får det riktigt fint och ser fram emot att få se lite bilder och höra hur du tycker det är att vandra i stockholmstrakterna :D

      Radera