9.10.15

Fredagsgrytan

Böngryta
Böngryta

Hej hopp och glad fredag! Ett fredagsrecept kommer lastat. Det här är en sån där klassisk använd allt du har hemma gryta. Jag bokstavligen tömde kylen på grönsaksbitar som var på gränsen till att behöva slängas. Basen i denna är krossade tomater, kokosmjölk och grön currypasta. Jag blandade ihop lite av en massa olika recept och höftade ganska mycket med måtten. Men här kommer ett någorlunda korrekt recept

Du behöver:
-  en burk krossade tomater
- 1-2 dl kokosmjölk
- 2 msk olivolja
- röda linser (jag hade lite över 1 dl kvar i förpackningen)
- bönor (jag hade en burk kikärtor och en burk vita bönor)
- 2 msk currypasta
- ingefära
- vitlök
- gullök
- grönsaker du tycker om
- bladspenat

Hacka lök, vitlök och dina grönsaker. Fräs i en kastrull löken och linserna i olivoljan. Tillsätt grön curryn och ingefära efter smak. Häll på ca 4 dl vatten och de krossade tomaterna. Koka tills linserna är klara. Efter ca 5 minuter av linstiden lade jag i morot så att den skulle hinna mjukna. När linser och grönsaker hunnit mjukna häller man i kokosmjölken, bönorna och bladspenat. Smaka av och krydda mer om det behövs!

Ät med en liten klick yoghurt eller vad en har hemma! Detta kan ha blivit en av de godaste grytorna jag gjort. Kanske för att jag bara gjorde på känn men mumma vad gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar