6.12.15

En söndag när jag är ensam hemma

Andra advent

Äter pepparkakor till frukost och dricker tre koppar kaffe. Först till julkalendern (som jag tycker om!) och sedan till Det sitter i väggarna. Tips tips på så himla bra serie som finns på svt play. Handlar om gamla hus, dess historia och hur en kan restaurera. Sitter och ah:ar och åh:ar högt i soffan över tapeter från början av 1900-talet, levnadsöden och gamla pinaler.

Andra advent

Går till affären och handlar bakgrejor, julmust och hyacinter. Plockar på mig en massa falna grangrenar efter stormen. Det är faktiskt en hög tall som har blåst omkull och lutar sig mot grannhuset! Himla läskigt. När jag var barn bodde vi högst upp i ett sånt där klassiskt trevåningshus som finns i alla förorter runt Stockholm. Det far massa tallar på gården och varje natt med kraftig blåst låg jag vaken och var livrädd att ett träd skulle braka in genom fönstret. Sov inte en blund och låg med täcket upp till näsan och bara stirrade på de smala träden och hur de gungade från sida till sida. Huga.

Andra advent Andra advent

Klart!

Andra advent

Planterar hyacinterna då jag inte har några bra burkar eller glas de kan stå i. Lyssnar genom alla The Tallest Man on Earth skivor och det blir mörkare och mörkare är hemma.

Andra advent

Så här fint blir det på köksbordet!

Andra advent

Precis nu ska jag skjutsa in en saffransfläta i ugnen, korka upp julmusten och tända det andra ljuset. Men recept och bilder på det kommer i morgon! Det öser ner regn och Johan flyger hem från London i natt. Ser fram emot att äta frukost tillsammans och höra om alla hans äventyr där. Glad andra advent!

4 kommentarer:

  1. Så mysigt och julfint du gjort! Och visst är det underbart att vara vuxen, så att man kan äta pepparkakor till frukost. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det är så jäkla fint alltså :)

      Radera
  2. Dör på dina pepparkakor, så fina!

    SvaraRadera