19.7.15

LUFFEN: Polen, Krakow

_MG_8336

Ah Krakow! Älskade Krakow. När någon frågar vad som var den bästa staden på resan poppar alltid Krakow upp. Det var en otroligt vacker stad, mycket promenad vänlig samt intressant. Det här är för övrigt vyn från vårt hostel fönster! Vi hade bokat ett rum med sex stycken bäddar men det var bara en annan där och han gjorde verkligen inte mycket väsen av sig.
  _MG_8289

Vi fixade lite mer våra tågbiljetter. När vi klev av vid valfri tågstation såg vi till att direkt ordna resan därifrån. Då slapp man ta sig till tågstationen mer än nödvändigt och hade det klappat och klart till avresa. Mycket skönt att slippa tänka på platsreservationer och sånt.
  _MG_8333

_MG_8277_MG_8284 _MG_8283

Vi spanade in slottet och gick förbi en kyrka som var döpt efter Gustav Vasas son, coola grejer. Därefter var åt vi mat, tog en öl och promenerade längst med utkanten av gamla stan. Nästa morgon skulle vi upp tidigt och åka till Auschwitz-Birkenau som ligger utanför Krakow.

Den dagen tag jag inga bilder, såklart. Jag skulle rekommendera alla att besöka koncentrationslägret. Det är en sådan grej man borde göra som klassresa. Det går att åka dit på egen hand och komma in på området men om man vill komma in i byggnaderna ska man boka en guidad tur. Det hade vi gjort och jag ska inte säga så mycket om platsen förutom att det inte går att förstå. Det går inte att förstå hur människor kan göra såhär mot andra människor. Fan ta alla rasister och homofober. Fan ta alla som klagar på tiggare eller på invandrare. Och fan ta alla er som har KLOTTRAT ert namn på väggarna där hundratusentals människor blev dödade enbart för deras ursprung. Hoppas ni drömmer mardrömmar, hoppas ni ångrar er djupt, hoppas ni lider. Varför vill man ha sitt namn där. Hur kan man lyssna på vad guiden berättar och sen tänka att shit måste vandalisera lite?? Shit alltså måste ha mitt namn taggat på en säng där människor dog av svält. Det gör mig så arg. Om ni åker till Polen på semester så till Auschwitz-Birkenau. Nästa dag promenerade jag och Johan till de gamla Judiska kvarteren. Solen låg på och det fick bli många vattenpauser.
  _MG_8304_MG_8310 _MG_8312 _MG_8301

Det finns mängder med ställen att pausa vid. Vi åt lunch och njöt av skuggan en stund. Nästan över allt serverar dom dagens lunch där man först får en soppa och sedan en huvudrätt (någon kötträtt) till en billig peng. Men på bilden åt Johan en soppa i bröd. Jag åt en asgod laxsallad.
  _MG_8323_MG_8327 Hej hej! IMG_8309 _MG_8313 _MG_8318

Ja och det var det!

Besök Krakow! Jag hade gladeligen åkt tillbaka! I från Krakow hoppade vi på nattåget till Prag. Vårt första och enda nattåg som tur är för man får ju inte någon sömn direkt. Var helt slut hela dagen och fick ett ganska dåligt första intryck av Prag. Men mer om det sen!