26.1.15

Nordiska Museet

På onsdagskvällar är det gratis entré på Nordiska Museet! Så himla bra tycker jag. Speciellt då jag tycker det är väldigt härligt att vara på museum och lära sig en massa nya saker. Just nu har dom en utställning som heter Socker och en om folkhemmet. Vi spanade även på de permanenta utställningarna. 

Först fick man lära sig om hur socker använts som medicin i många år. Hur man bland annat skar upp ett hål i barns magar, lade dit en sockerbit och sedan fick barnet äta upp den bloddränkta biten... Alltså. Undrar vad för saker vi sysslar med som framtidens människor kommer förfasas över! Tyckte det var spännande att höra om Gustav Vasas sjukjournal också. Mäkta sjuk var han gubben.




Utställningen präglades av fin fina förpackningar och jag hade ingen aning om allt detta som samhället trott och tänkt om socker. Men mest blev man ju godis sugen. 



Folkhemslägenheten var otroligt vacker.

Därefter kikade vi in i hundra år gamla dockskåp. Johan sa att det är såhär man blir hemsökt...



Sist så hade dom ett tygarkiv! Så vackra vackra broderier och sömnader. Tänk att det bevaras, generation till generation tills det hamnade på museum.


2 kommentarer:

  1. Tygarkivet krossar mitt hjärta varje gång. Får panik över att jag inte kan ta in alla intryck. Och dockskåpen är så vackra - men också lite kusliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh ja det var verkligen vackert! Nästa gång går jag dit först så man har lite mera ork att kolla genom alla lådorna.

      Radera