21.1.16

Vegetarisk lasagne med den godaste tomatsåsen

Vegglasagnen

Lasagne är en sådan maträtt som jag tror de allra flesta tycker om och har en egen favoritvariant på. Vare sig det är en med köttfärs, grönsaker, ostsås av diverse slag eller med något köttsubstitut. Den här som jag tänkte visa nu är min absoluta favorit. Tomatsåsen blir otroligt smakrik och då den innehåller ricotta istället för klassisk bechamelsås faller den mig helt i smaken. Nedan tänkte jag lista de ingredienser jag använde men det fina med lasagne är att det går att ha i precis vad som en själv gillar eller har hemma!

Du behöver:
- Lasagneplattor
- 1 gullök
- 4 klyftor vitlök
- olivolja
- röd paprika
- 2 tomater
- morot
- typ en stor näve fryst spenat
- passerade tomater
- 3 msk tomatpuré
- timjan
- basilika
- salt + peppar
- ricotta

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

Börja med att hacka lök, paprika, tomat och riv moroten. Häll mycket med olivolja, ca 3-4 msk, i en kastrull och blanda med tomatpurén. Stek grönsakerna och löken ordentligt i oljetomat mixen. Detta är vad som gör denna sås så otroligt god! Ha i vitlök (pressad) och redigt med kryddor. Tillsätt de passerade tomaterna och spenaten. Låt puttra i 10-15 min och smaka av med salt och peppar. Fega inte med saltet!

I en form ska du varva lasagneplattorna med tomatsås och ricotta. Jag ploppade först på en rikligt lager sås och sen ricotta och sen nästa platta. På toppen avslutade jag allt med lite riven ost. In i ugnen i 30 min.

Ät gärna med en enkel grönsallad! Denna räcker till 4 hungriga personer eller 6 stycken om det serveras efterrätt ;)

Hur gör ni er godaste lasagne? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar