26.5.15

Vandring i Stockholm: Roslagsleden

IMG_7856

I något år nu har jag haft ett starkt sug att ge mig ut och vandra. Helst åka ganska mycket längre norrut i landet och spendera natten i tält eller små stugor.

 När jag och Johan bestämde oss för att åka på tuggluff i sommar var vi båda överens om ett av stoppen; Österrike! Tänk va, att få vandra i alperna. Vi började googla och titta på utrustning och priser. Vi velade länge vart vi ville vandra, hur många dagar och vad vi har för budget. Efter ett samtal med en resebyrå kom vi fram till att vi ville gå i minst tre dagar. Att vi är vältränade nog att klara av det samt att vi kan gå utan en guide. Nästa steg var att hitta skor. Skor är dyrt och tyvärr begränsar i studentbudget våra alternativ ganska rejält. I slutändan hittade vi båda skor på rea som kommer duga för att vandra någon gång per år. Sedan om detta blir en större hobby och vi faller pladask för denna aktivitet då kanske vi investerar i bättre kängor. Säljaren betryggade oss med att dessa vi valt nu för runt tusenlappen kommer fungera finemang i Österrike.

 Fyra dagar vandring i Dachstein blev det tillslut. En resa där boende och mat ingår och även vårt främsta kriterium; bagegetransport. Eftersom vi kommer komma med packning för en månad i Europa och inte för några dagar i alperna så kände vi att det kan bli besvärligt att dra runt på all packning hela tiden. Istället vandrar man med en mindre ryggsäck där man behöver utrustning och mat/snacks för en natt åt gången. Vilket känns helt perfekt för två nybörjare som oss.

 Så, det var lite kort om mina sommarplaner! Faktum kvarstår att skorna måste användas lite så vi inte sitter där i alperna med blodiga skavsår och ömmande anklar. Nä fy tusan det skulle vara genom trist. Två tunnelbanestationer bort börjar Roslagsleden. Den är indelad i 11 dagsetapper och är även en del av Europavandringsled 6 (som går från Finland till Grekland!). Johan har länge varit nyfiken på denna led då han gått förbi "porten" ett antal gånger under sin uppväxt. Perfekt tänkte jag! Första etappen är 15 km och det är även den sträckan vi kommer gå i Österrike per dag.
  _MG_7871_MG_7862 _MG_7875

Jag kände mig stark! Efter en timme av skog, ljusslinga och ganska bred stig kom vi fram till en sjö. Där fanns det camping så vi passade på att låna toaletten och äta lite frukt. Ungefär nu började det även att regna. Vilket var himla trist då väder appen utlovade 0% regn. Damn you technology.
  IMG_7895_MG_7902 IMG_7896

Vi gick genom kohagar, längst med sjöar och över stigar som knappt syntes under alla rötter. Här och där stod en runsten eller en grav. Här gick nämligen de gamla vikingalederna! Lite fränt ändå att gå i skogen och tänka ett precis här har man gått i hundratals år.
  IMG_7909

Vi hittade även lämningar från andra vandrare!
  IMG_7915

Hej hej!
  IMG_7920IMG_7926

Eftersom det kom en skur då och då blev man rejält lerig. Och kall om händerna. Tips till nästa gång, ha med fingervantar.

Efter 4,5 timme kom vi fram till vårt mål; skylten som visade att etappen var avklarad och busstationen för att komma hem haha. Man lär sig mycket av att göra något för första gången. Vi gick för två veckor sedan. Då var det 8 gradar, blåsigt och med regnskurar. Jag hade på mig underställ (både byxor och tröja), träningstajts, t-shirt, långärmad tröja, tjocktröja och en tunn vattentät vindjacka. Jag önskar att jag hade tagit med mössa, fingervantar och ett sittunderlag. Annars så packade vi väldigt bra! Tunnbröd och räkost, tomater, te i termos, vatten och en festis samt varsin frukt. Hade även med mig en extra t-shirt, extra strumpor och plåster. Kändes så skönt att jag inte fick skavsår och att skorna passade perfekt!

Nästa gång tar vi etapp 2. Det ska bli härligt. Förhoppningsvis är det både varmare och regnfritt.


2 kommentarer:

  1. Vad kul med vandring! Jag har också fått ett sug efter att vandra mer. Är både sugen på att vandra i Norge och uppe runt Abisko här i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kör kör kör! Man får verkligen mersmak! Finns så mycket vacker och intressant natur och kultur att uppleva. Vill verkligen hinna vandra någon längre sträcka i Sverige senare i sommar.

      Radera