8.7.11

hon liknar en nättfjäril vid en glödlampa som bränner sina vingar

bara för att vara den äkta bokslukarenörden som jag är måste jag berätta mer om darling river. denna magiska roman handlar om ett barn utan barndom, en far som kör genom natten i en åldrande jaguar genom brinnande skogar, barnsängsdöden och det vita rena alaska, om drömmen och verkligheten, om en kvinna utan framtid, om en tillfångatagen aphona som tränas att teckna. om döden. om smuts och om vackra klänningar som skjuts sönder mellan trädgrenar. om kärlen och hopplösheten och om att aldrig vilja komma fram. åh den går inte att beskriva. den är något av det vackraste jag läst. och jag ska läsa om den nu igen, bara för att vara säker på att jag inte missat något. 


den ser lite ut såhär:



och insidan lite såhär:







och jag kan inte undlåta att skriva ned citat när jag läser fascinerande välskrivna böcker. 


“Jag får allt svårare med avståndsbedömningen. När jag tror jag faller i mina älskares armar faller jag i själva verket ner bland de ruttnande löven.”


“Melankoli är ett vackert ord men den luktar illa i ett rum.”


“Innan jag gick därifrån lade jag i mer pengar så att musiken skulle fortsätta när vi inte längre var där, jag tyckte om tanken att jag kunde påverka ett rum där jag inte längre befann mig.”


“»Dina ögon är speglar«, viskar han rörd av ögonblicket och trädens dofter.”


läs den!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar