4.2.16

Glutenfria hallongrottor

syltkakan

Som inlägget från gårdagen skvallrade om provade jag på att baka glutenfritt för första gången. Det kanske inte är något spektakulärt i sig, men då min blogg kan fungera som en dagbok vill jag ändå föreviga dessa småkakor här! Dagbok skriver jag för övrigt inte. Kommer starkt ihåg att jag i mellanstadiet ville vara en sådan tjej som skrev dagbok. Och vist höll det i sig hela högstadiet också. Jag köpte dagbok efter dagbok och låg i sängen om kvällarna och kände mest en klump i magen över att behöva skriva ned dagens händelser. En sporadisk blogg fungerar betydligt bättre kan jag lova!
  syltkakan

Syltkakorna kallas vanligtvis för hallongrottor och är i princip den enda av småkakorna jag tycker är god. Annars har jag svårt för hårda kakor utan håller mig mest till mjuka, bullar och pajer! Johan är helt tvärt om och älskar småkakor medan han knappt vill titta åt pajernes håll (jag vet, han är ju lite galen). Degen till denna är glutenfri då sambon har lite besvär ibland och det går i släkten. Vi försöker dra ner på pastan här hemma och det fungerar finemang så varför inte även pröva på att baka med annat än vetemjöl.

Till dessa behöver du:
 - 120 g rumsvarmt (eller micrat) smör
 - 0.5 dl socker
 - 1 ägg
 - 2 dl glutenfritt mjöl, varav jag blandade potatismjöl och mandelmjöl
 - sylt efter smak
 - formar då smeten annars rinner ut

Sätt ugnen på 175°c. Blanda samman alla ingredienser (förutom sylten!) och lägg ut små formar på en plåt. Degen blir ganska lös så använd en sked för att klicka ner i formarna. Gör ett litet hål och klutta ner sylten. Grädda i ugnen i 15 min. Låt svalna helt innan du äter så att kakan sätter sig. Även om de är lösa i smeten blir slutresultatet härligt frasigt och mjuka!
  syltkakan

Som allra första bakförsök är dessa väldigt trevliga då de är svåra att misslyckas med! Nu ska jag snart iväg på en föreläsning om astronomi. Är otroligt pepp då jag alltid älskar rymden och känner stor fascination om allt som har med astronomi att göra!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar