11.8.14

Kyoto!

Jag insåg nu, nio månader senare, att jag inte orkat lägga upp så mycket bilder från när jag och Johan var och reste. Ibland känner jag en så himla stor saknad efter att vara ute och se och uppleva världen. Att veta att jag nu är fast i Stockholm med min utbildning i fyra år ger mig en klump i magen. Fy fan. Fyra år av ens ungdom som ska läggas på att vara i samma byggnader i samma stad. Vill absolut göra praktik utomlands. Tänkte börja titta på vilka möjligheter som finns så fort som möjligt. En dröm skulle vara att få åka tillbaka till Japan och ha praktik där.

Japan var verkligen höjdpunkten på resan. Tills nästa gång jag åker dit, för det kommer ske, ska jag läsa på betydligt mer om Japans historia och kultur. Det skiljer sig mycket från den vi är vana vid här i Sverige och jag älskar hur vi människor har skapat olika samhällen världen runt och olika sätt att leva på. Människan är fascinerande och kulturer kanske mest av allt.  Här kommer lite kassa digitalkamera bilder från Kyoto.




Kyoto var Japans huvudstad innan Tokyo och och har över 1600 bevarade buddhisttempel och shintohelgedomar. Så det vi gjorde hela dagarna var att försöka hinna med att besöka så många av dessa som möjligt. Jag tror vi åkte till en två-tre om dagen ungefär. En vill hinna se de en åkte till ordentligt så vi stressade inte.


 :')




 Ginkaku-ji, hur vackert?? Byggdes 1474 av shogunen (titeln användes som en beteckning för Japans högsta befälhavare) Ashikaga Yoshimasa. Han blev sedan buddhistisk munk och villan blev efter hans död ett buddhistiskt tempel.



Oreo paus

Hōnen-in. 


Kiyomizy-dera, ett fristående buddhistiskt tempel. Templet invigdes först år 798 men de nuvarande byggnaderna byggdes 1633.

Utsikten från en massiv balkong som hänger ut över klippkanten. Under Edo perioden (år 1603 till 1868) så sade en att om en hoppar och överlever så får personen en önskan uppfylld. 234 personer hoppade och cirka 84% överlevde. Idag är det dock förbjudet att hoppa...



 Området innehåller många andra tempel och ett av dessa är Jishu templet. Där finns det två "kärleksstenar"med 6 meters mellanrum. Om en klarar av att gå sträckan mellan stenarna med händerna för ögonen kommer denna finna sann kärlek. Johan provade gå mellan stenarna och fick snabbt en skara tonårsflickor som var på skolutflykt som publik, när han väl klarade av att nå den andra stenan så fick jag en puss (för här hemma så pussas en ju hela tiden men från reaktioner vi fick av att pussas så är detta inte lika accepterat där) och åskådarna bröt ut i applåder och fnitter. Lite kul sådär.





Lite mer random bilder. Vi var även vi ett slott, Nijō, som hade ett näktergalsgolv, otroligt häftigt. För att shogunen som bodde där inte skulle lönnmördas var hela golvet runt om rummen är byggda så att om en går på det så låter det som om en näktergal sjunger. På de flesta templen fick en inte fotografera, vilket är förståeligt, fast åh vad fint det var. Alla dessa handmålade väggar och tak. Alla urkarvade trädetaljer. Så vackert.

Bild från wikipedia hehe men alltså ja så här såg det ut i taket över näktergalsgolvet.

Slut på bildbomb




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar